VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Rabu, 23 Januari 2008

Penipu! Penipu! Penipu

Assalamualaikum. Selamat sejahtera. Selamat pagi. Selamat petang. Selamat malam. Salam perpaduan. Salam berentap. Dan pelbagai lg ucapan salam yg direka oleh org kite utk menunjukkan rase hormat, dan rase gembira apabile berjumpe seseorang, tak kisahlah ikhlas atau tidak. Btul?

Hari ni aku bkn nak crite pasal salam atau ucapan tp nak crite pasal Pembekal Talian untuk H/P yg kite pkai selame ini. Tahukah anda, (chewah, mcm nak bg information gossip je) selame kite memakai line h/p ni, kite bnyk di tipu?

Contoh:

1) Caj tersembunyi or tersorok
2) Tiada liputan rangkaian (biaselah)
3) Kredit mase berbual yg singkat
4) Bonus kredit or sms yg meragukan
5) Caj utk men download pic, song, or anything yg tak beragak mahalnye
6) ^%^%*^8
7) &^%&*^%&
8) &^(
9) mahal sgt
10) promosi yg meragukan ketika perayaan

mungkin ade antare korang yg tak pnah terpkir pon pasal bende2 mcm ni. Sbb ape? Korang mmg dah kaye dan bnyk duit utk top up. Bg kaum yg sederhane mcm aku ni (yg masih terkial-kial mencari duit utk top up bile tiba waktunye), terpakselah berkire-kire sbb nak jimat kredit ni. So ape2 yg terjadi kat dlm maklumat akaun kredit aku, aku akan cek blk. Lepas call, lepas sms, aku mesti cek balance.

Sebenarnye bkn aku sorang je yg mcm ni, tp hampir semua pengguna telafon bimbit kelas bawahan yg menjadi terlalu ‘alert ‘ ttg kredit mereka. Kalo korang tak percaye, cube test sms kat 10 org kwn2 korang, berape yg reply? Dorang akan berkire2 nak reply atau tidak. Kang kalo reply mesti mahal punye.

Bkn nak katekan kedekut (mmg kedekut pon kalo bab2 kredit nih!), tp berhati2 je dlm pengurusan kredit. Org kate pengurusan berhemah (hehehe – korokmu!)

Aku bleh bg contoh.

Telco A: (pling bnyk klentong penggune)

PANGGILAN:

Kate caj utk panggilan 36 sen seminit ke seluruh negare. 20 sen/30 saat. Tak kire ko pkai line ape pon. Kat negeri mane pon tak kisah. Habis satu Malaya heboh. Masuk tv. Masuk radio. Taja rancangan dlm tv sbb nak bg tau AKU PUNYA CAJ YG PLING MURAH SETAKAT NI. Tp, bile call org, seminit jd 39 sen seminit. “alah beze 3 sen je” (ni beselah kate2 org kaye). Tp cube korang pikir, kalo 30 minit bercakap, berape yg korang rugi? Bkn sume no tepon bleh masuk dlm senarai 5 org tersayang…

Itu blum lg kalo call org dr telco lain. Mmg jauh panggang dr api.

5 org tersayang pon dorang klentong. Kate 10 sen seminit. Tp bile call jer 15 sen seminit. Tak tau plak pkul brape br dpt 10 sen tu. Kalo ade waktu2 die, terangkanlah dgn terang! Bkn iklankan yg 10 sen tu jer! (tp setakat ni yg aku perasan mmg 10 sen tu jer yg disebut katdlm2 iklan)

SMS:

Kepada 5 tersayang, 1 sen/sms. Kepada kwn2 dlm line same, 7 sen/sms dulu (5 sen). Kepada telco lain, 15 sen/sms (tp ni yg dorang tak sebut dan tak terangkan dlm iklan). International sms 20 sen/sms. “Iklan sekejap je. Mane sempat nak crite sume. Tp pihak telco dah bg brochure utk lebih maklumat” (mmglah dah bg brochure, tp korang mcm rajin jer nak belek bende tu. Lg pon, promosi tiap2 bulan ade. Takkan nak pegi amik kat center or kedai2 tiap2 bulan? Korang lebih snang tengok kat iklan kan?)

Bonus Hari Jadi, Panggilan or SMS:

Yg ni bg mata ganjaran yg bleh dipilih. Nak sms percuma or kredit percuma. Tp ciput jer.. KEDEKUT! Kelebihan, tiap2 hr bleh tebus. Kalo tak tebus kire burn.

Top up RM10 = 20 mata
Top up RM50 = 100 mata
20 mata = 20 sen. kire2 mcm 2 peratus je die byr utk setiap yg korang top up.
Puas? Korang bleh tebus point ni kalo genap setiap 100 point. Kureng tak bleh… kalo ade 154 point, bleh tebus 100 je. Balnce tu kene kumpul lg..

Download Picture and Song:

Satu picture yg ntah pape ntah, rm3. “jgn download kalo mahal” (mmg aku pon tak pnah download tp apsal nak tipu pengguna. Die pon dpt percume je. Takpon brape sen je satu pic)
Satu lagu, dlm rm3 – rm5. Tu pon sekerat je. Tp iklan cow cow bg tau lagu2 yg dorang ade sume hebat2! Nada Pemanggil plak, daftar tiap2 bulan je dah rm3. blum lg beli lagu tu! kalo stop jap, habis sume lagu2 yg kite dah beli ter delete. Nak sambung blk, byr blk pendaftaran, pastu beli lagu2 semula.

GPRS:

Masuk percuma, tp bile dah masuk page lain, KENE CAJ. Kene caj tak kisah sgt. Tp kuantiti caj tu yg melampau. Tak tau caj yg tetap!

Customer Service:

Kalo call bdk2 kat sini pon dah kene caj 40 sen/minit. Padahal kite yg nak buat pertanyaan dan aduan. Jabatan lain pon tak kene caj kalo nak tanye pasal akaun. Itu satu hal dah. Dahlah berlambak iklan kat dlm call tu. kite bkn nak ckp ngan iklan tu, tp OPERATOR die! Nak buat aduan kerosakan je, tp bleh jadi sesi suai kenal plak. Kekadang jd smpi 5 minit. Ha, kirelah sendiri caj die tu. itu blum tentu die nak buat cpat2 kite punye aduan. Aku punye aduan dah yg ketige dibuat sbb line kurang jelas kat Dengkil City tu. Tp hampeh!

Coverage:

Bleh tahan r… 80 percent

Telco B: (same je perangai)

PANGGILAN:

“sape kate mereka lebih murah?” ingat iklan ni? Hampeh! Mmg kalo 35 sen/minit kire murah dr yg lain. Tp itu hanyelah kate2 mereka. Ape plak kate pengguna? “penggune ade plan yg perlu dipilih” (ha, ade pon plan yg perlu dipilih. Tp knape tak bg tau awal2? Yg pegi iklankan plan yg satu tu je apehal? Ingat aku ni anai-anai nak klepet? (kate seorang sahabat)

ni pon same je. Kalo call 8 tersayang (die bg bnyak sket org tersayang), sesame sendiri kire bleh dikatekan murah. Tp yg mahal kalo call telco lain tu yg mahal. Tp dlm iklan kate anywhere, everywhere, somewhere, dan ape2 lg utk hanye 35 sen/minit. KOROKMU!

SMS:

Ade sket keraguan. Sbb ape? Telco ni mmg bnyk sgt plan yg dicipta utk “memberi pilihan kepada pengguna”. padahal utk memberi kesusahan kepada pengguna kerana takde pilihan. Caj plak mmg tak same. Samelah mcm call. Berubah-ubah. Kekdang smpi 20 sen/sms. Pling murah pon 1 sen/sms. Itu hanye utk kaum kerabat.

Bonus Hari Jadi, Panggilan, SMS:

Bonus hari jadi mmg DAHSYAT utk telco ni. Mmg bleh dipercayai. Tp hanye utk kaum kerabat. Bleh call smpi lebam telinga, cair taik telinga dan leper kelopak teling. Selame seminggu!!! Yg musykil, kredit panggilan. Kalo name dah bonus, sume yg digune kire bonuslah gak…. Bonus rm2 yg kite dpt tu rase kejap je. Cpat je habis. Mcm tak sedar. Berhantu btul telco ni. Bonus die kite tak brape perasan. Pelik! Kelebihan tiap2 hr bleh dpt bonus. Takde kene tebus2 point. Nak bg trus bg jer..

Download Picture and Song:

Kesimpulannya, rata2 picture and song mmg mahal!

GPRS:

Pon lebih kureng same kalo kite dok main PC kat CC. Mahal! Bkn lame pn pkai GPRS tuh! Dan ia lebih mahal dr telco yg ketiga lepas ni.

Customer Service:

Percuma. Cume lambat jawab kekadang.

Coverage:

Bleh tahan… 95 percent!

Telco C:

PANGGILAN:

Setakat ni tiada penipuan yg nyata dlm perkhidmatan panggilan telco ni. Rata-rata ape yg terpampang kat dlm iklan mmg btul. 36 sen/minit. Kalo setengah minit, 18 sen/30 saat. Mg btullah kiraan die. Yg pling best, dpt call sesape je pd kadar yg rata (fix rate). Kebanyakan telco pkai prinsip mcm ni. Kejap atau lame korang pkai, die ttp caj ikut 30 saat or seminit. Kalo nak tanye “ko kat mane?” dan hanye dlm mase 10 saat je soklan ni, ttp dianggap 30 saat pertama. Borak punye borak, jadi 35 saat plak. Caj akan dikire pd kadar seminit plak. Paham? Kalo kpd 6 tersayang plak, hanye 15 sen/seminit dan 8 sen/30 saat. Best tak?

SMS:

6 tersayang: 1 sen
same telco: 7 sen
lain2 telco: 15

kelemahan plak, tak ramai yg pkai telco ni. So, rate2 sms adelah 15 sen gak…. Telco C ni takde plan yg memeningkan kepale. Sume same rate je die bg. Takde plak kalo panggilan murah sms mahal. Sms murah, panggilan mahal. Never ever! Korang takkan sesat pilih plan yg mengarut.

Bonus Hari Jadi, Panggilan, SMS:

Mmg cow cow die bagi! Bonus dibayar setiap 4 bln. Ade 3 jenis kadar bonus. 5 peratus, 7 peratus, dan 10 peratus. Kadang2 bleh dpt smpi rm50 bonus. Dan bonus ni bleh buat sms dan panggilan, sbb die byr dlm bentuk kredit. So, tak kesah korang nak call or sms sesape pon! Kelemahan kene tggu setiap 4 bln.

Hari jadi plak lg bnyk! Kekadang smpi rm150 bleh dpt. Dgn syarat top up le bebanyak. Sume telco pon camtu. Itulah strategi. Kalo die nak bg pon, die bg trus jer… takde tebus2 mcm Telco A.

Download Picture and Song:

MAHAL. MAHAL. MAHAL. MELAMPAU. MELAMPAU. Tp kalo korang buat langganan bulanan, dptlah murah sket… kekadang free je. Itu kelebihan die plak.

GPRS:

MAHAL. MAHAL. MAHAL. Mmg MAHAL, Melampau, cekik darah. Same gak kalo kite gi main PC kat CC.

Customer Service:

Percume. Ckp pon brape lame korang nak ckp, tp percuma. Tak kesah. Nak gayut ngan operator tu pon bleh. Kalo operator tu laratlah nak layan korang…. Tp yg lame tu, iklan melambak. Walopon bleh skip iklan tu, tp bnyk SGT!!! Kalo call plak, asyik busy je oerator kat situ. Maklumlah percuma, mesti tak ckup kakitangan nak jawab panggilan tu. Tak bleh pkai kakitangan, pkai mulut jawab tak bleh? Tak pon kepit ngan ketiak tu. pkai alternative lain plak. Heheh. Lag satu, line tak clear langsung. Mcm ckp pkai tepon cawan je (alah yg smbg pkai tali pancing. Takpon pkai tali rapia).

Coverage:

Korokmu bleh tahan! “TIADA LIPUTAN SEHANDAL KAMI”. Aku pon plik mcm mane bleh kuar statement mcm ni.. dahlah nampak mcm tipu jer.. bg aku 50 percent je thp die.. kalo aku duduk kat Dengkil tu (sebelah putrajaya je), mcm duk kat dlm sebuah gua yg besar. Sb ape, aku dok kat tgh jln pon blum tentu bar line die kuat. Lame2 kene sondol ngan kete sbb gile dok tgh jln! Dulu mase aku dok kat putrajaya pon mcm tu. rase mcm dok tgh hutan. Bkn takde langsung bar line tu, tp liputan tak memuaskan. Nak call org susah.

Ok, aku rase tu je yg dpt aku tulis. Pape pon, komen masuk inbox ye… jgn masuk parlimen ok?

*&%*&^%*
*&%*&%^&*
&^(^(*

Layan……………………….
smallest

Tiada ulasan: