Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Sabtu, 15 Januari 2011

Filem Kembali! (Melayu)

Haq The Movie :-


Filem Haq menceritakan kehidupan tradisional keluarga Melayu di sebuah kampung yang berunsurkan kegelapan kuasa ghaib, kharomah, rahsia and pertentangan antara dua saudara dalam memperjuangankan kebenaran yang hakiki. Kisah ini berkisarkan tentang Haq, seorang pemuda penyayang dan jujur yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T dengan kelebihan kuasa ghaib (Kharomah) dan Badrul (Bad) yang merupakan seorang yang bijak yang juga merupakan adik angkatnya. Haq berupaya untuk mengalihkan objek dengan mengunakan kuasa mindanya.

Satu kemalangan telah berlaku berpunca daripada kedegilan Bad yang menyebabkan kematian ibu kandung Haq di depan mata mereka semasa mereka kecil. Dengan ini, jaringan rahsia, rasa bersalah dan cemburu mula berkembang. Beberapa tahun kemudian, sekembalinya Haq dari belajar diluar negara, beliau disambut dengan penuh kegembiraan kecuali daripada Bad, yang tidak berpelajaran tinggi, lebih suka menghabiskan masanya bercampur dengan samseng kampung daripada mengusahakan perusahaan ladang dan pertanian milik keluarga.

Sambungan..

Komen:
Terlau boring. Jalan cerita yang tiada arah tujuan. Lebih kepada aksi yang tak jadi. Kenapa mesti pertaruhkan pelakon yang hebat-hebat kalau jalan cerita tidak hebat? Seolah-olah filem eksperimen. Seperti ada yang tidak kena pada filem ni. Adi Putra tidak perlu tayang badan untuk promosi filem sebab kalau cerita bagus, pakai plastik tutup muka pun orang akan tengok. Aksi yang menggunakan CGI percubaan yang bagus tetapi pelakon agak malas dan kaku. Pelakon tambahan pun tangkap muat. Pelakon yang lebih senior lagi menghampakan aku. Hish! Macam tengok Dragon Ball jer.. Ada kawan bisk kat telinga aku, HAQtuihhh!!! Jangan marah, 2 bintang sahaja.

Ngangkung:-


‘Ngangkung’ adalah satu perbuatan memuja nombor ekor dengan membawa ‘barang’ untuk dipuja oleh bomoh. Barang tersebut haruslah sesuatu yang susah untuk didapati seperti keris lama, syiling lama dan sebagainya. Filem ngangkung mengisahkan Azim, seorang pemandu lori yang hidup sederhana di sebuah perkampungan pinggir bandar bersama isteri, Suri dan anak perempuannya. Azim mempunyai dua orang kawan baik iaitu Tasnim dan Wan. Tasnim dan Wan memang merupakan ‘kaki ekor’ dan aktiviti mereka memang diketahui oleh isteri masing-masing.

Sambungan..

Komen:

Jalan cerita agak perlahan. Watak Tasnim agak over. Lakonan Sam pun nampak macam bodoh-bodoh. Beliau boleh buat lagi bagus dari tu. Lawak selamba memang menjadi tapi jalan cerita yang agak perlahan. Adegan seram agak menjadi. Cerita ni memang santai+lawak. Sesuai untuk semua. Banyak cakap pun tak guna sebab penonton macam aku akan cepat bosan. Aku bagi 3.5 bintang... .

p/s: Aku berdua je dengan kawan aku tengok filem ni. First time masuk panggung filem tak play lagi. Hahaha. Terpaksa panggil pekerja minta play filem. Ala beselah, dorang ingat takda orang nak tengok.

p/s: Tahniah. Kutipan cecah 8.4 juta. Malaysian Bokk of Records!


Aku Masih Dara:-


Sebuah filem yang menyentuh isu kerosakkan akhlak di kalangan remaja dan mengupas ragam kehidupan gadis-gadis zaman sekarang yang bebas dewasa tanpa bimbingan ibubapa yang terlalu sibuk mencari wang bagi menyara kehidupan. Aleesya, Sofea dan Hani merupakan tiga rakan rapat yang mempunyai latarbelakang keluarga yang berbeza. Masing-masing juga mempunyai pandangan berbeza tentang Islam, berdasarkan cara mereka dibesarkan oleh ibubapa masing-masing. Aleesya mempunyai didikan agama yang asas – boleh mengaji dan tahu sembahyang.

Sambungan..

Komen:

Mesej yang cuba hendak disampaikan memang bagus tapi cara cerita yang diolah agak kurang menjadi. Watak-watak dilihat tidak begitu serius dalam tugas menyampaiakan dakwah atau peranan masing-masing. Cuma seorang dua sahaja yang boleh dipuji. Ada adegan yang betul-betul tidak logik dan amat meloyakan penonton. Seolah-olah maksiat tu harus dibanggakan. Ada juga adegan buruk yang sengaja diulang-ulang konon tujuan hendak mendidik masyarakat tapi hal sebenar hanya mahu mengkormesialkan maksiat. Jalan cerita yang perlahan dan membosankan. Tapi ada juga adegan yang harus dipuji. Bukan semua buruk. Klimaks filem banyak sangat. Ingat dah habis tapi ada sambungan lagi...3 Bintang!


Hantu Kak Limah Balik Rumah:-


Kesinambungan filem ‘Zombi Kampung Pisang’ bakal diteruskan dengan ‘Hantu Kak Limah Balik Ke Rumah’. Masih mengekalkan genre komedi seram, filem ini bakal menampilkan kejutan demi kejutan.

Husin yang telah lama bekerja di Singapura mengambil keputusan balik ke kampung halamannya, Kampung Pisang. Apabila pulang ke rumahnya, Husin hairan melihat perangai pelik jiran sebelah rumahnya, Kak Limah yang langsung tidak bercakap dan rambut yang mengerbang semacam. Dia juga mengalami kejadian menakutkan ketika mahu tidur. Husin bergegas ke warung Pak Munawer, lalu menceritakan kepada orang-orang kampung yang mungkin Kak Limah sudah menjadi hantu. Abi Hurairah juga setuju dengan pendapat Husin kerana beliau juga mengalami peristiwa pelik ketika melihat Kak Limah di kawasan kubur. Pak Jabit yang memang bengang dengan Husin (kerana memutuskan ikatan kasih dengan anak gadisnya, Che Nin), menuduh Husin adalah pembawa nasib buruk kepada Kampung Pisang. Sebelum ini keadaan aman damai, sebaik sahaja Husin muncul, keadaan kembali kacau bilau.

Sambungan..

Komen:

Lawak seram yang dibuat memang menjadi. Tetapi macam bisalah, kita tak boleh aspek semua benda perlu gempak. Jalan cerita? Rasa-rasa lebih kepada komedi dan seram. Ada mesej yang nak disampaikan tetapi sudah terlambat. Hehehe.. Dah last-last baru tau tujuannya.. Props pun banyak salah gak.. Tapi takpa, cerita lawak memang camtu... 3.5 bintang!


Khurafat:-


Khurafat mengisahkan perjanjian terlarang dan salah satu bentuk penyelewengan dalam aqidah Islam diantara manusia dan syaitan, sesuatu yang amat ditegah dalam agama suci kita. Tapi manusia tanpa mengira akibat .. membelakangkan Allah, disokong dengan nafsu dendam serakah akhirnya hanyut dengan bisikan syaitan. Kisah bermula dengan Johan, seorang pemuda yang bekerja sebagai Pembantu Hospital. Sudah berkahwin dan mempunyai seorang isteri bernama Aishah. Pasangan ini diawal perkahwinan hidup aman dan bahagia namun tanpa disangka trauma melanda dipertangahan jalan. Mereka sering diganggu oleh lembaga aneh. Bermacam-macam usaha telah dilakukan namun gangguan itu tetap berterusan.

Sambungan..

Komen:

Sebuah lagi filem seram yang pada aku patut dibuat dengan serius untuk mendidik masyarakat. Bukan seram sahaja yang patut menjadi keutamaan pengarah. Kalau kesan khas dan seram, memang SUPERB! Tapi aku tak tahu cerita atau mesej apa yang nak disampaikan oleh pengarah sebenanya. Walaupun cerita seram ni seolah-olah tengok filem KL Menjerit, Bohisa etc, masih ada juga pengajaran yang boleh diambil. Khurafat membawa kepada Khufur@murtad seorang Islam. Ada sedikit kelainan yang cuba dibawa. Harap-harap lepas ni usaha lagi. Pelakon: mimik muka yang tak jadi macam syamsul yusuf. Muka orang takut tak macam muka tu. Tu muka macam kena asma. Belajar lagi buat mimik muka (ceh macam gempak je aku). Last, walau apa juga alasan, jalan cerita perlulah LOGIK. 3.5 bintang!



"Segala komen di atas adalah komen peribadi aku sahaja. Aku bukanlah dari kalangan penggiat filem. Tapi aku adalah seorang pencinta filem melayu. Kalau tak setuju itu adalah hak korang. Aku hanya sampaikan apa yang aku lihat.. Sekian Terima Kasih.."



Layan.....

Khamis, 13 Januari 2011

Tokek digilai pemburu haram



KUALA LUMPUR – Tokek atau gikgo. Apakah sebenarnya keistimewaan haiwan ini sehingga ramai pemburu mahu memiliki haiwan tersebut. Tanpa disedari ramai pemburu haram kini sanggup meredah hutan di Semenanjung bagi mencari tokek.

Tokek didakwa mampu dijual pada harga mencecah puluhan juta ringgit dan paling kurang RM20,000 bagi setiap seekor.

Ekoran kegilaan dengan harga lumayan itu, pemburu haiwan kini mula memberi tumpuan mencari haiwan tersebut di serata hutan.

Dikatakan sebelum nama tokek meniti mulut ke mulut dalam kalangan rakyat negara ini, haiwan itu terlebih sudah popular di Indonesia.

Bayangkan, tokek pernah menjadi produk perniagaan bagi penduduk yang tinggal di kawasan perkampungan miskin pedalaman Indonesia seperti di Banjarsawah.

Mereka sanggup meredah hutan dan menangkap haiwan itu.

Tokek didakwa mula menarik perhatian apabila ramai ahli perubatan China dan Korea percaya lendir daripada haiwan itu mampu merawat kanser, penyakit kulit serta pernafasan.





p/s: Ada sorang budak Setiawan, Perak dapat RM2.5 juta sebab jual natang ni. Betul ker?




Layan...

Selasa, 11 Januari 2011

Hukum Memukul Muka

Di copy and paste dari blog CINA ISLAM.

6 Safar 1432H
Ust. Salman Maskuri

Hukum memukul muka adalah haram walau dengan apa jua tujuan sekalipun ,samada dalam hudud, takzir, denda anak, denda anak murid atau tujuan2 yang lain.

Nabi saw bersabda

( إِذَا قَاتَلَ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْيَجْتَنِبْ الْوَجْهَ )
. رواه البخاري (2560) ومسلم (2612) واللفظ له ، وفي رواية له بلفظ: ( إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ ... )


" Apabila sesorang kamu hendak memukul saudaranya (dengan tujuan dibenarkan syara') hendaklah dia menjauhi dari memukul mukanya."

Hadis sahih Bukhari dan Muslim

baca selanjutnya di CINA ISLAM




Layan...

Jumaat, 7 Januari 2011

Haramnya Makan Dengan Tangan Kiri

(Di Copy and paste dari blog Cina Islam)
02 Safar 1432H.
Oleh : Nur Ihsan.


Dari Abdullah bin ‘Umar radhiallahu anhuma bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ


“Jika seseorang di antara kalian makan, maka hendaknya dia makan dengan tangan kanannya. Jika dia minum maka hendaknya juga minum dengan tangan kanannya. Karena setan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya pula.” (HR. Muslim no. 3764)


RUJUK ARTIKEL PENUH DI SINI
Layan...

Rabu, 5 Januari 2011

Hilang?

Yup. lama sudah aku tidak berblog ni. Bukang hilang, bukan lari. Tapi ketagih Facebook. Hehehehe.. Tunggulah entri terbaru selepas ini..




Layan........