Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Ahad, 15 Februari 2009

Arak itu haram?

Minum sikit jer...


Kawan aku (Aier - bukan nama sebenar) tanya,

Aier: Minum arak haram ke?
Aku: Haram dan berdosa.

Tapi ada sorang kawan (Syakir - pun bukan nama sebenar) aku cakap,

Syakir: Pada pendapat aku kalau kita minum sikit tak haram sebab tak memabukkan kita. Kita janganlah minum banyak sangat sampai mabuk Lagi pun dalam Quran cakap, benda yang memabukkan sahaja yang haram.

Aku tengok muka beliau konfiden bila bercakap dalam soal agama. Aku diam je bila dengar Syakir cakap macam tu. (Padahal aku nak cakap ko, bodoh + bongok = belajar dengan setan)


Minyak wangi macam ni boleh?


Aier:
Habis tu kalau pakai minyak wangi ada alkohol boleh la ek?


Aku baru nak bersuara, tiba-tiba si Syakir cakap,

Syakir: Eh, tak boleh sebab alkohol tu najis. Tak sah bawa dalam solat. Aier: Oh, tak boleh rupanya... (balas Aier dengan begitu bodoh.)
Akhirnya aku terpaksa terangkan balik sebab berdosa kalau kita berdiam diri.

Komen:

1) Kalau dah bebal, jangan sebar kebebalan anda kepada orang lain.

2) Kalau belajar agama, jangan dengar cakap orang tertentu sahaja atau baca buku sahaja tanpa merujuk kepada orang yang lebih pakar. Setan akan jadi orang kedua dan ketiga.

3) Jangan main sebut je dalil Al-Quran tanpa kita betul-betul selidik. Dalam Quran cakap haram bagi kita memakan daging babi dan minum arak. Ayat ni memang lengkap. Tapi tak cakap pun haram minum benda yang memabukkan (ini adalah pengertian ulama tentang arak dan yang sewaktu dengannya. Bukan firman Allah.)

4) Kalau dah haram tak payahlah cari dalil dari kitab or buku-buku pelik supaya benda tu jadi halal.

5) Walaupun arak haram diminum, tapi ia bukan najis. Jadi, minyak wangi beralkohol boleh diguna ketika hendak sembahyang (Ustazah Mashitah Ibrahim). Kalau ia haram, sudah tentu merumitkan orang ramai hendak bersembahyang sebab rata-rata minyak wangi sekarang memang diperbuat dari alkohol. Jangan merumitkan Islam.

6) Kalau pegang arak, tidak perlu samak. Jangan jadi bodoh!


7) Kalau dah tau najis, buat apa minum? Bodoh?

8) Jika ada pendapat lain, anda dialu-alukan untuk meninggalkan komen anda... Paham tak?


Paham tak?

Layan.........

15 ulasan:

putera_asQalan berkata...

1. nape post blog baru telah di delete? wuakaka..

2. nape guna nama samaran aier dan syakir? SENGAJA..!!

3. adakah special exam QM terlalu susah sehingga tak tau lepas no 6 adalah 7??

khairul anuar berkata...

1) post blog baru tu untuk iklan sahaja. tiada kena mengena yang telah mati.

2) aier dan syakir memang rekaan. kalo terase terjun lombong.

3) lepas 6 memang 6 lg sebab itu tanda da abis. kalo wat 7 kang kena smbg lg point.

aie berkata...

alasan

khairul anuar berkata...

Yes! Yes! Yes! Yes! Yes! Yes!
Yes! Yes! Yes! Yes! Yes! Yes!
Yes! Yes! Yes! Yes! Yes! Yes!
Yes! Yes! Yes! Yes! Yes! Yes!
Yes! Yes! Yes! Yes! Yes! Yes!
Yes! Yes! Yes! Yes! Yes! Yes!
Yes! Yes! Yes! Yes! Yes! Yes!
Yes! Yes! Yes! Yes! Yes! Yes!
Yes! Yes! Yes! Yes! Yes! Yes!

Tanpa Nama berkata...

kayroll nie mmang...
asik nak menang ajer...
jimbet nyer kayroll...

ab kayrol 2x(^_^)

Nan Naga berkata...

Minum sikittt alkohol takper?.. tapi pakai perfume beralkohol Haram/najis pulak..:P..

Memang bebal..lawak..lawak..

Dalam al-Quran dah jelas pasal minum arak/alkohol ni, Fatwa pun dah kluar pasal hukum memakai minyak wangi beralkohol.

Tapi semakin banyak umat akhir zaman ni buat tafsiran menggunakan akal cetek tanpa berguru dan mengkaji terlebih dahulu.

aku suka post ni..

khairul anuar berkata...

to nan naga: aku risau nnti ramai umat islam bg alasan x solat sbb pakai minyak wangi beralkohol.

kalo malas solat lain cerita :P

khairul anuar berkata...

to ano a.k.a pejal: yup, aku mmg nak menang jer! muahahaha!!!

sharol berkata...

wakakakakaka..... kelakar pulak aku baca.. nak pecah perut aku baca entry nie.... apa2 pun arak ke!!! alkohol ke!!! babi ke!!!! semua tu haram, x payah la kita nak gune.... lau dah haram, janganlah kita nak halalkan pulak.....

wassalam.....

putera_asQalan berkata...

ngodok..

khairul anuar berkata...

aie mmg xde idea la tu.

putera_asQalan berkata...

bukan..
saje nk mencukupkan 10 komen td.

wuakakkaa

khairul anuar berkata...

to aie: thx coz increase my nuffnang!
hahaha!!!

Tanpa Nama berkata...

Ushar la gmbr ni sbg pengajaran utk kita semua

http://www.freeimagehosting.net/uploads/53ec82464f.jpg

خير الأنوار a.k.a kayrolldin berkata...

to ano: thx for da info. gerun plak.