Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Jumaat, 27 Februari 2009

Politik: Satu Penghinaan

Beberapa persoalan kepada mahsiswa Malaysia.

  1. Adakah mahasiswa tidak boleh berfikiran kreatif?
  2. Adakah mahasiswa hanya tahu ikut telunjuk orang?
  3. Adakah mahasiswa buta sejarah dan politik?

Aku tengok mahasiswa kita sekarang tidak ramai yang tahu pasal politik. Aku pun bukan tahu sangat tapi aku cuba mengambil tahu. Rata-rata aku blogger yang aku tengok (dari kalangan mahasiswa), lebih suka cerita benda mengarut. Aku tak kisah pun. Ikut suka hati koranglah.. Tapi bila ada blogger yang cerita pasal poliitik, korang marah pulak. Pastu kutuk cakap poyo!

Bagi aku politik bukan sahaja cerita pasal skandal, pilihanraya, rampasan kuasa dan macam-macam lagi tafsiran untuk politik, tapi ia lebih kepada cerita sejarah yang perlu kita ambil tahu , siasat dan kaji.

Sebab tu tak mustahil, ramai juga blogger-blogger di kalangan mahasiswa yang tak kenal nama-nama menteri beserta portfolio masing-masing.

Sebab tu, bila orang cerita pasal PPSMI, AUKU, DEB atau sebagainya, kena bukak balik buku rujukan ataupun search dalam internet.

Sebab tu jurang antara mahasiswa dan kerajaan makin jauh.

Sebab tu kita tak tahu apa yang terjadi di parlimen, masalah berbangkit negara, pasal ekonomi dan sebaginya.

p/s: Ada kawan aku tanya:

  1. Apa beza ahli parlimen dan ADUN.
  2. Kenapa dengan kerajaan Pakatan Rakyat Perak? Siapa yang perintah sekarang?
  3. Apa beza Menteri Kewangan dan Perdana Menteri? Siapa menteri kewangan sekarang?

p/s: Bukan semua mahasiswa macam tu dan persoalan di atas diutarakan oleh seseorang yang amat arif dalam politik.




Layan....

3 ulasan:

sharol: The Excellent and Power of Future berkata...

memang betol apa yang ko cakap tu, kerajaan kita nak pisahkan pelajar dengan pemerintah kenapa? aku rasa ni jawapan nyer, kerajaan BARISAN NASIONAL tak mahu pelajar mempunyai kaitan dengan pembangkang itulah matlamat AUKU dibuat, bukan matlamat untuk memisahkan pelajar dengan politik atau pemerintah.....

KELAIANAN: Betol gak apa yang dibuat dengan AUKU, BARISAN NASIONAL sebagai pemerintah, tak kan BN senang2 nak bagi pembangkang perintah negara, sedap2 jorang duduk kerusi empuk kerajaan, alih2 pelajr2 masuk campur, habis kuasa jorang.... betolx? sedap2 ADUN2, WAKIL RAKYAT2, TU sentiasa dapat projek senang2, nak wat apa jorang menyusahkan diri dengan membenarkan pelajar menjadi batu penghalang.... ADA ASAS TAK APA YANG AKU CAKAP NIE?

hehe.....

khairul anuar berkata...

agak mengelirukan..

Tanpa Nama berkata...

hi, new to the site, thanks.