Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Jumaat, 27 Februari 2009

Perlu ke Boikot Produk Israel?

Ceritanya..

1) Pagi ni, aku beli Mee Goreng + Mee Hoon Goreng + Milo Ais untuk sarapan aku. Harga semua item-item tu RM3.10 di kedai yang sama.

2) Pagi semalam, aku beli Mee Goreng + Mee Hoon Goreng + Milo Ais untuk sarapan aku. Harga semua item-item tu RM3.70 di kedai yang sama.

3) Pagi kelmarin, aku beli Mee Goreng + Mee Hoon Goreng + Milo Ais untuk sarapan aku. Harga semua item-item tu RM2.80 di kedai yang sama.

Masalahnya...

Tiap-tiap hari harga yang berlainan aku kena bayar. Kalau bayar kat:

Tokey = Mahal = RM3.70
Anak tokey = Murah = RM2.80
Pekerja tokey = Murah sikit dari tokey = RM3.10

Aku tengok time kita boikot McD, KFC or produk-produk Israel ni lah, orang-orang kita ambil kesempatan naikkan harga barang. Kedai makan yang aku makan ni hanyalah sekelumit masalah yang dialami oleh warga Malaysia.

Aku perhatikan, kebanyakan warung kat KL ni menaikkan harga makanan atau barangan lain yang dijual. Kalau rasa fakta aku salah, cuba jalan-jalan kat KL. Tengok harga menu makanan dorang. Lagi-lagi kedai mamak!

Masa sebelum boikot hari tu, oklah gak harga dia. Dorang ada alasan naik harga sikit sebab harga minyak naik. Tapi sekarang harga dah turun! Aku tanya gak makcik kedai tu sebab apa harga naik. Korang tahu apa beliau cakap? HARGA AIR dan PLASTIK NAIK. What the hell of you makcik!!?? Nasib baik bukan bapak aku yang tanya. Kalau tak dengan tukang-tukang masak tu semua kena flying kick!

Persoalannya....

  1. Setahu aku harga minyak dan barangan seperti susu F&N, Milo dan lain-lain telah turun sehingga 10%. Sila rujuk Utusan Meloya. Kenapa guna alasan yang sama setipa kali naikkan harga barangan?
  2. Adakah kita juga perlu memboikot pula kedai-kedai yang menaikkan harga sesuka hati macam ni?
  3. Adakah kita perlu memboikot lagi KFC, McD dan yang lain-lain?

p/s: Tu baru sarapan, cuba bayangkan lunch, dinner dan supper. Agak-agak korang, berapa aku kena bayar pulak kang?

p/s: "Ada yang cakap, aku kena bayar biasa je". Bagi aku ko memang anak orang kaya sebab tak pernah kira berapa ko makan. Tahu bayar je! Aku bukan loaded nak wat kerja amal kat kedai makan makcik tu. Aku akan pastikan berapa aku kena bayar setiap hari dan bandingkan dengan kedai-kedai lain.

p/s: Aku akan pastikan aku akan makan menu yang sama setiap hari untuk bandingkan harga.

Mee + Mee Hoon bukanlah dua harga yang berbeza. Mee = RM1.20 dua senduk. Mee Hoon juga = RM 1.20 dua senduk.

So, Mee 1 senduk + Mee Hoon 1 senduk = RM1.20 gak! Macam mana boleh jadi RM1.50 atau RM1.70???? Ko ingat aku bodoh??




Layan.....

6 ulasan:

syahNURazni berkata...

anak tokey tu laki ker perempuan? hahaha... hurm boikot tu memang ler tanda kita menyokong... tapi kadang2 wajar ke tak... ada yang wajar ada yang tak... jadi kena ler bijak buat keputusan

khairul anuar berkata...

anak tokey tu pompuan..

tp dorg ni naik lemak. dia tau kita boikot McD n KFC tp g naikan harga plak brg2 tu.. ape kes?

mmg amik kesempatan btul!

Sakeena Zahidah berkata...

pe kaitan boikot ngan naik harga? ko sendri ckp bile ko tnye org kdai tu die ckp psal minyak naik harga pastu x trun2 balik. aku rs ni psal amik ksempatan bile harga minyak naik - smue peniaga nk naik harga brg dorang.. tp bile harga minyak trun, smue bwt x tau psal nk trunkn harga brgn kdai dorang balik.. pe kemene ngan boikot? kat msia tu brape kerat je yg terkesan utk nk boikot... x pon bile baru dpt info kne boikot baru la nk boikot tp pastu same gak bli brg2 tu balik.. ko je yg rs lpas boikot
tu kdai makcik tu naik harga sbb kat iic kuat promosi boikot... hahaha..
ko tgk la makcik tu gune produk pe? nestle gak utk milo ko tuh...

khairul anuar berkata...

to keen: haha... first time komen kot? tp agak konpius sket.

entahla, makcik tu sengaje bagi alasan kot. tp aku tgk mmg kebarangkalian brg tu naik slps boikot mmg rendah, tp aku tgk mcm da jadi trend skang ni brg2 makin naik padahal barang mentah turun.

aku hanya kaitkan harga slps boikot tp bkn sbb boikot brg2 tu naik. tp aku still lg dgn pendpt aku, aku xkan makan KFC n McD kalo xde bende yg mustahak. hehehe...

betul siot, da lame xmakan McD. tp ape aku kisah. kalo nak aku makan. tp aku xsmpi hati plak nak makan sbb kwn2 aku yg lain sume smangat boikot tp aku xplak. isk isk..

dan makcik tu mmg xtau pun pasal boikot ni sbb sibuk niaga je..

p/s: harga snack plate kt KFC da jatuh. pelik kan?

McD nyer lunch meal pun trun harga. hehehe aku suke!

Tanpa Nama berkata...

moral of the story:

kurangkanlah makan ye..
tgk perut 2 dah masuk bulan yg ke berapa 2?
kwakwak..

khairul anuar berkata...

to ano: komen yg kejam! nak wat cmne perut ni da 22 thn mcm ni!

dengki la tu aku ad perut cmni..
lalala~

p/s: aku rase ko aie. kalo bkn pun aku ttp tuduh ko aie. muahahaha!!!