Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Rabu, 9 September 2009

Buluh Runcing Untuk Kita


Sebab itulah ada perkataan 'gila' dan 'bodoh'.
Sebab itulah ada peribahasa buat baik berpada-pada.

Bila hutan mereka terbakar, jerubu tersebar ke kota kita, maka kita pun menghantar bomba memadamkan. Mitosnya kerja pembakaran itu kerja syarikat kita juga.

Bila ada senimannya datang, kita pun menyambutnya bagai dewa. Saya teringat dalam satu program PENA di DBP beberapa tahun lalu, seorang penulis seberang 'mencipta-cipta' - konon dia dipaksa menanggalkan kerudungnya di kaunter imigresen kerana konon pegawai itu kurang percaya dengan passport 'diplomatnya'. Saya tidak percaya SPRM boleh baling orang ke luar tingkap seperti saya tidak percaya imigresen kita bertindak liar begitu. Ini bukan perbatasan Singapura. Bukan juga perbatasan Amerika-Mexico. Pengarang itu menuduh kita menciplak lagu 'Rasa Sayang Eh'. Dan termalu sendiri kemudiannya apabila ada musikologis mengatakan lagu itu memang bukan punyanya dia mahupun kita, datang dari Perancis entah abad ke berapa. Sedang saya dari Melaka sudah mendengar lagu itu dinyanyikan masyarakat Portugis di kampung Serani entah berapa generasi lamanya.

Ini ada segelintir manusia bodoh yang tidak tahu budaya itu boleh berjalan dan berkembang. Pengarang itu memberitahu kononnya ikutkan hati dia tak mahu datang, tetapi mengenangkan kononnya Malaysia ada budaya rendah dan tidak tahu mencipta maka di datang untuk mengajarkan kepada kita tentang keaslian seni dan budaya. Dia sangka ini 700 tahun lampau, waktu itu tiada peta dia dan kita. Yang kalian, alahai ada sahaja produk seni dari sana tergila-gila. Tak pernah mencermin memikir entah apa bagusnya. Punya baiknya, sampaikan yang produk kita pun kalian cela-cela.

Baiknya kita amah 500 akan jadi 800 kalau tidak kena caranya. Baiknyalah kita alahai. Kita memang baik, ada gempa ada tsunami kitalah yang dahuluan berlari memberi bantuan. Baiknya kita menampung sekian ramai umat dari sana dan mereka jadi tidak ada kerja di tempat kita lalu merompak dan merogol, meragut dan menculik orang kita. Baiknya alahai! Waktu ada dakwaan dan khabar angin penjenayah dia meradak anak kecil kita dengan kayu dan timun kita pun waras sahaja, tiada kita tahan orang dia di penjuru kota dan radak mereka semula dengan kayu atau besi panas sebagai balasan.

Dan gilanya mereka, gilanya mereka tarian pendet yang berkemban itu - kita pun malu nak mengaku itu tarian kita - dicuri. Waktu kita di Bali, kita ada menontonnya dalam satu acara pembukaan writers festival. Rasa malu pun ada. Mual pun ada. Tarian telanjang seperti itu kita pun tidak mahu mengaku milik kita. Sedangkan kesilapan itu dilakukan Discovery Channel. Tetapi orang kita yang budiman di sana, mahu dijolok dengan buluh runcing. Sebab itu ada perkataan 'bodoh' dan 'gila'. Beri muka. Terlampau beri muka. Kita sahaja yang terhegeh-hegeh untuk berbuat baik tak boleh juga.

Baiknya kita,kita sampai terlupa untuk buat baik berpada-pada.

Faisal Tehrani - klik sini





p/s: dapatkan Plan Prepaid dengan tempoh sah kredit sehingga 28 bulan atau 850 hari, SMS percuma sehingga 1800 SMS, panggilan serendah 5 SEN ke semua rangkaian dan internet laju. Berminat? Hubungi saya 0132825823

2 ulasan:

keta sport biru berkata...

dorg xsedar ke bape rmai org2 dorg mencari mkn kt cni. dh tu ade plak yg jd setan merompak, bunuk & rogol org2 kta. m'sia lembut sgt. kena la tgs ckit, ni bla dgn org kta sendiri dtgkp & dbunuh,dblsh. tp bla dgn indon kecut xde telor, xbrani nk besuara....
halau la blik smua . tp nnt xde plak org nk wt banggunan kta....
huhu...

kayrolldin berkata...

mmg tak pernah nak sedar diri!