VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Isnin, 9 November 2009

Joystick = kayu ria?

Kosmo! Online

p/s: Bukan pasal berita ni yang aku nak kongsi, tapi penggunaan ayatnya yang sedikit pelik. Aku salah atau Kosmo yang betul.?

Warga AS cipta kapal selam persendirian


NEW YORK - Penggunaan kapal selam kini tidak lagi terbatas kepada pihak tentera atau firma perkapalan berikutan kejayaan seorang warga Amerika Syarikat (AS), Alfred McLaren mencipta kapal selam khusus untuk kegunaan orang persendirian, lapor sebuah akhbar semalam.

Kapal selam dua penumpang sepanjang 6.7 meter yang diberi nama Super Aviator itu memiliki reka bentuk tirus seperti sebuah pesawat pejuang dan boleh menyelam pada kedalaman lebih 300 meter serta mampu mencapai kelajuan maksimum 6 knot.

Pergerakan Super Aviator dikawal menerusi kayu ria pada kokpit seperti yang terdapat pada permainan video sekali gus memudahkan orang awam mengendalikannya.

"Kapal selam ini merevolusi pengembaraan dan eksplorasi bawah air. Pergerakannya pula jauh lebih tangkas dan fleksibel berbanding kapal selam biasa," kata McLaren,.

"Ia boleh digunakan untuk pelbagai fungsi sama ada untuk penyelidikan atau untuk menyaksikan keindahan flora dan fauna lautan," tambahnya.

Setakat ini, ramai jutawan termasuk bilionair Roman Abramovich dan pengasas penerbangan Virgin Airlines, Richard Branson berminat untuk mendapatkan kapal selam itu yang dijual pada harga amat berpatutan iaitu £1.5 juta (RM8.4 juta). - Agensi

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Penggunaan KAYU RIA sebagai definisi JOY STICK adalah betul...walaupun sedikit pelik (malahan sy juga tidak setuju dengan penggunaan terjemahan tersebut), namun hakikatnya, ia telah diperakui oleh dewan bahasa, malah kini giat diajar di sekolah dalam mata pelajaran TMK...

Unknown berkata...

Oooo terima kasih