Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Selasa, 16 Januari 2007

Hadis

Sekarang ni, terlau banyak ruangan untuk melaporkan aduan atau menulis pendapat dorang seperti dalam majalah, akhbar arus perdana atau secara online sahaja. Dalam banyak-banyak tu, perasan tak sekarang ni, ada kata-kata pujangga yang indah-indah dan tak terpikir kita macam mana diorang reka ayat-ayat tu. Dan macam mana dorang dapat ayat-ayat tu.

Contoh ayat, "Setiap Amalan di Mulakan Dengan Niat". Pernah dengar? Sebenarnya jangan tertipu dengan dorang ni sebab kebanyakkan ayat-ayat "pujangga" ni diorang ciplak terus dari al-quran atau hadis. Tapi dorang tak tulis pun dari mans dorang dapat ayat-ayat ni atau tak bagi langsung kredit.

Hanya tulis ayat pastu ditambah dengan "renung-renungkanlah..." Memanglah perlu direnungkan tapi cara nak ajar orang tu salah. Apa kata tulis dari mana dapat ayat tu baru boleh renung... Kalau buat sendiri takpalah..

Ingat, ayat Al-Quran dan Hadis bukan mainan. Memang tujuan kita nak ajar tapa salah cara macam tu. Memang banyak manusia yang gunakan ayat-ayat ni terutama dalam Kosmo. macam pesta pulak tengok. Sampai ada yang jadi SMS pilihan Kosmo! walaupun kata-kata tu sebenarnya ciplak.. Jadi, apa yang direnungkan lagi...?



Layan...

Tiada ulasan: