Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Rabu, 25 April 2007

Semalam Yang Hilang.....

Aku ade terbace dlm surat kabo ttg stesen tv kat malaysia skang ni dah melanggar banyak peraturan yg di tetapkan kementerian antarenye rancangan yg berbahase Melayu lebih sket dr rancangan yg tidak menggunakan bhs Melayu spt stesen tv RTM 2, ntv 7, 8 tv dan channel yg ade kat dlm astro. Rate2 hanya menyiarkan rancangan yg berbahase Melayu tidak lebih dr 10 % je dr keseluruhan rancangan yg disiarkan. Ade stesen tv tu, 5 % pon tak sampai. Jadi, ape kesimpulan yg bleh kite buat dr situasi ni? Tengok jer? Yes! Absolutely! Just see and do not give a respond and make it simple. So, where is our responsible as a Malaysian? Korang tau, setiap stesen tv dibenarkan mewujudkan stesen tv masing2 kalo syarat utama diikuti. Syarat utama adelah, semua rancangan mestilah 60 % ber Bahasa Melayu. Tp, ape yg korang dpt tengok skang? 100 % bhs Melayu? Tipu......


Sebenarnye, dah banyak org tego pasal bende ni. Stesen tv ni lebih pentingkan keuntungan dr hal2 yg lebih menjurus kpd pembentukan semangat perpaduan dlm diri setiap rakyat Malaysia. Kuar surat khabar tiap2 hari. Tp ape yg dorang buat utk perubahan? NOTHING!!! Sbb ape? Sbb DUIT!!! Lg satu, selagi Perdana Menteri kite tak tego, selagi tu dorang buat derk jer... takpe.. bg dorang, apelah sgt kuase pengguna ni. Alah, esok lusa senyap lah tu... jgn kate doreng ade buat perubahan. Lg tambah rancangan adelah!!


Bangge sgt dgn bhs asing tu. sbb tulah aku ckp, org malaysia ni sng sgt menerima bende luar. Bkn Melayu shj ye. ORANG MALAYSIA. Kalo org melyu je yg suke mesti dah bankrupt tv2 ni. Dah 50 thn kite merdeka. Org luar pon dah iktiraf kite punyer bangse, tp kenape kite sendiri yg tak yakin dgn produk kite sendiri. Oh, drama malaysia pon mcm drama mat salleh jer baik kite tengok mat salleh punyer. (kate2 seorang teman) tak kesah lah mcm hindustan ke, mcm org putih ke, janji produk kite. Janji kite ikut peraturan. Btul tak? Degil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Lg satu, ramai yg tak perasan, bkn shj cerite atau rancangan yg tidak menggunakan bhs Melayu yg dorang terbitkan, tp kebanyakan rancangan lebih kpd 18 sx. Btul tak? Cube tengok kat 8 tv. Setiap hari. Setiap mlm. Start kul 9.30 mlm. Cerite ape yg banyak? Padahal waktu tu bebudak tengah rancak skodeng tv bersama keluarge tercinta, sahabat handai dan kaum kerabat yg lain. Tp waktu tu jugaklah die nak tayang mende2 yg ‘sopan’ pd pandangan org barat tuh!!. Huh!!! Dan waktu tu jugaklah bebudak nak belajar, buat homework, minum susu ibu, ayah nak ajar ibu dan anak, dan mcm 2 lg aktiviti keluarge yg bleh mendatangkan faedah.


Disbbkan asyik tayang bende tak senonoh tu, budak2 skang jd bengap, lembab, otak udang, ketegaq, benak, suwey, lembik dan BODOH dlm Pelajaran. Sbb ape? Sambil bace buku, sambil tu mate dok melilau tengok tv. Tv plak tgh rancak tayang desperate housewife. Kejap2 cium. Kejap2 gomol. Kejap2 berendam dlm tub. Esok2, tu yg kuar exam nyer. Amik contoh lah. Kalo aku tanyer korang pasal pelakon2 yg belakon dr kul 7 mlm sampei kul 1 pagi mesti korang ingat kan? jln cerite pon ingat gak kan? ntah2, name pegarah dan tukang sponsor pon ingat gak. Sbb ape? Encyclopedia live ade kat dpn mate. Jilid pertame, tv3, pastu edisi kedua plak, ntv 7. sambung plak cetakan kat 8 tv. Tu blum maklumat tambahan kat dlm astro yg tanpa tapisan sgt tp buat2 tapis.


Aku jadi geram kat stesen tv ni sbb buat2 bodoh sepoi2 bahasa je bile org tego. Aku penat tau bile bkk tv tgh malam sambil tu kene pegeng remote control. Lg2 kalo aku tgh tengok tv pastu adik2 aku pon join same. Sbb ape? Kejap2 kene censored. Kejap2 kene censored. Sbb ape lg lah plak tu? kejap2 ade adegan main polis entry kat dlm bilik. Kejap2 ade adegan bwk gule2 dr mulut ke mulut (tu sume persepsi adik2 aku yer...) pastu ade plak acare jejak kasih pas jumpe kwn... adik aku asyik tanye je ape yg dorang buat. Pastu buat amali sains dan praktikal kat mak ayah aku plak. Padahal mane bleh buat mcm tu!!! dorang tu kecik lg dan mudah terpengaruh. Korang tau tak!!!!!!??????


Puas aku buat penerangan kat adik2 aku. Kalo korang kire blk, brape kali adegan kongsi gule2 dr mulut ke mulut dlm cerite grey anatomy? Pastu brape kali korang tengok main polis entry? Pastu bleh catatkan. Buat jadual kat dlm bilik tido korang. Mane cerite yg ade adegan pling banyak blehlah ditonton. Eh, silap. Di batalkan tontonan. (buat2 tak suke konon....) tp terpakse. Harap2 adelah perubahan yg dilakukan dorang ni. Dan harap2 plak, Perdana menteri kite sendiri yg tego. Kite ni dlm proses nak menegakkan ISLAM HADHARI. Lg satu, kite ni nak mendaulatkan bhs Melayu. Bkn bahase ^%#%$#$#. Paham????!!!!!


Ok, sampei kat sini je carutan ini setelah lame takp mencarut. Babai..........................

Tiada ulasan: