Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Selasa, 20 Januari 2009

Kenapa Benci Sangat!!!


Selamber beruk jer tukar. Eh jap-jap, mana Tamil, Jawi dan Inggeris? Ada Cina je ke kat Pulau Pinang? Adeh!



Kita tak kesah pun dorang buat macam ni.



Yang ni pun tak kesah. Lantaklah ko!



Tapi yang ni pulak dia nak sibuk! apa kes ni MP? Boleh rosak ke mata tengok papan tanda besi ni?



Baru-baru ni, (takda la baru sangat. Saja nak buat-buat macam berita baru) kita dikejutkan dengan berita tentang beberapa Ahli Parlimen (tak tau dari mana, PR or BN – muahahaha!!) yang tidak berpuas hati dengan papan tanda di Kuala Lumpur dan beberapa lagi bandar lain di Malaysia seperti Pulau Pinang yang hanya menggunakan Bahasa Melayu a.k.a Bahasa Malaysia sahaja. Kata mereka, rakyat Malaysia berbilang kaum, bukan Melayu sahaja. So, patut ada papan tanda dalam bahasa utama lain seperti Bahasa Inggeris, Tamil or Mandarin. Mereka bermati-matian mempertahankan tindakan mereka. Sampai ada yang panjang tangan (ni bukan peribahasa) gi pasang pulak papan-papan tanda SDN BHD mereka tanpa kebenaran. Mereka terlupa yang bukan mereka sahaja yang bayar cukai. (Bapak aku pun bayar gak!!! Muahahaha!!)

Tu belum lagi benda-benda lain yang mereka tak setuju pasal Bahasa Malaysia ni. Mereka kata kita ni pentingkan diri sendiri. Tak pernah paham perasaan bangsa lain. Lagi satu, kes bumiputra pun dorang tak puas hati. Ok, aku tau sesiapa pun mesti terasa kalau dah duduk lama atau lahir dalam sesebuah negara tapi status berlainan pulak dengan kaum lain (Melayu dan Peribumi Sabah dan Sarawak).

Dan belum lagi pasal Islam yang dorang asyi nak tenteng je. Pasal hudud pun nak kecoh. Takut sangat dengan Islam. Nama pun undang-undang Islam. Takda nyer nak dorang terlibat. Tak Paham tapi taknak pahamkan. Bodoh! Tau nak bangkang je

Kat sini aku nak cakap beberapa perkara yang Ahli-ahli Parlimen tu terlepas pandang. Atau saja-saja nak alih pandangan orang ramai atau pun nak raih simpati orang ramai.

1) Jika sebelum ni sibuk kata kerajaan buat projek tu membazir, buat projek ni membazir, tapi sanggup pulak tukar papan tanda tu. Tak ke membazir namanya tu. Memang la tak pakai duit kerajaan tapi tetap membazir sebab pakai duit pembayar cukai kerajaan tempatan.

2) Dikira juga membazir sebab tak ramai yang boleh membaca tulisan tamil or mandarin. Rata-rata bangsa cina dan india belajar di sekolah kebangsaan! Lagi pun, takkan tak reti-reti baca tulisan bahasa Malaysia? Tak reti? Gi tempat lain! Muahahaha!! (pasal sekolah kebangsaan, nanti aku buat satu entry khas. Banyak gak benda nak kupas dari masalah sekolah ni)

3) Kalau betul nak perjuangkan kesama-rataan (ada ke perkataan ni dalam kamus dewan bahasa?) bangsa, buatlah dengan ikhlas. Pasal papan tanda tu, bahasa Mandarin ada, Bahsa Tamil ada, bahasa inggeris ada, bahasa Malaysia ada, tapi mana pergi pulak tulisan Jawi? Tulisan orang Melayu mana? Mana? Dorang ingat kalau dah Bahasa Malaysia, untuk orang Melayu. BODOH!! Bahasa Malaysia untuk semualah!! MEMANG BODOH! (pastu selang beberapa hari, dan-dan keluar pulak papan tanda baru ada tulisan Jawi- membazir lagi) kalau betul nak buat, buat dalam semua bahasa dan tulisan. Belajar balik kat sekolah kalau tak tau nak beza Malaysia dan Melayu. Paham?

4) Tengok pulak papan tanda perniagaan kat mana-mana. Terutama kawasan Bandar Kuala Lumpur. Rata-rata menggunakan bahasa Inggeris atau Cina. Malahan hampir semua! Kalau ada bahasa Malaysia pun, sebab itu syarat wajib bagi papan tanda perniagaan berdaftar. Kalau tak memang tak letak. Ingat semua orang paham? Mana pulak bahasa Tamil? Dorang ni semua tak mampu ke nak beli barang-barang tu semua dan sebab tu ko tulis dalam bahasa Cina? Or Inggeris? (maaf aku bukan anti bangsa lain tapi anti dengan sikap orang yang tak sedar diri)

5) Kita tengok lagi iklan-iklan kat kompleks beli belah. Hampir tiada langsung iklan dalam bahasa Malaysia! Padahal duduk kat Malaysia! Bahasa Tamil lagilah takda! Tapi kita semua diam je sebab nak jaga hati masing-masing. Kalau tak percaya, pegi tengok Plaza Low Yat, Times Square, KLCC atau apa-apa saja kompleks beli belah kat KL ni. Apa, bahasa Malaysia ni tak standard ke? Tak Nampak prestij? Buruk sangat berbanding bahasa Inggeris tu? Nampak high standard ke? BODOH!!! BODOH!!! BODOH!!!!

6) Tengok lagi lah pulak (ayat geram) kat dalam televisyen. 8TV dan NTV7 dah macam stesen TVB kat Hong Kong! Berapa kerat je siaran berbahasa Malaysia dan Tamil. Yang lain semua Inggeris dan Cina. Tak cukup-cukup lagi ke???? RTM pun dah terikut-ikut jejak stesen TV swasta ni. Siar rancangan pelik-pelik dari mana entah. Tapi kita tak bising pun sebab nak jaga hati masing-masing. Tengok iklan-iklan kat dalam TV. Siapa model-model nyer? Siapa penaja-penaja nyer? Pikir-pikirkanlah…

Kalau rancangan berbahasa Malaysia, iklan lepas tu mesti dalam bahasa Malaysia. kalau bahasa cina or tamil, mesti dalam bahasa-bahasa tu. Tapi kalau dalam bahasa Inggeris punyer rancangan, iklan dalam bahasa cina jugak. Penonton rancangan iggeris orang cina je ke? Rancangan korea dan jepun pun iklan dia dalam bahasa Inggeris or cina (kadang-kadang takdagak BI).

Tak Kisah Pun…

Kita tak kisah pun benda macam ni. Tak pernah nak buat bantahan sebab kita tau hak masing-masing. Takda pulak nak buat boikot. Kalau kaum India buat bantahan memang pun patut sebab MP-MP macam ni buat dorang macam tak wujud je. Kalau ada pun tak ikhlas. Lebih tumpu kepada kaum masing-masing ataupun nak dapat undi je. Tapi dorang sibuk-sibuk pulak kat papan tanda JAWI tu! Dorang cakap hanya mewakili satu kaum je!

Habis tu benda-benda yang aku cakap tadi tak perasan ke selama ni? Orang Melayu ni jahat sangat ke? Kalau lah Melayu ni berkira sangat, jangan harap ko nak dapat benda-benda yang aku cakap tadi. Mesti kena reject!!! Bodoh!! Kalau betul nak naikkan taraf semua kaum, buat dengan ikhlas lah MP! Angkat semua bangsa. Bukan satu je. Pastu cakap bangsa lain tertindas. Siapa yang tertindas kat Malaysia ni? Melayu, Cina or India? Jawab...!!!!

Dan banyak lagi perkara lain yang MP-MP ni tak nampak sebenarnya. bukan nak pandang sekeliling. Tapi menyempitkan minda dengan benda remeh temeh. Aku percaya bangsa lain pun tak kesah sangat dengan papan tanda tu sebab semua boleh baca bahasa Malaysia!! tak tau la MP tu!

Layan…….

Tiada ulasan: