Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Rabu, 11 Mac 2009

Mat dan Minah

Siapa pernah dengar Mat Rempit, Mat Skodeng, Mat Jawa, Mat Kelentong, Mat Clubbing, dan Mat Gian? Mesti pernahkan...? Ada bermacam-macam lagi gelaran buruk yang selalu diberikan kepada sesiapa pun tanpa kita sedari, yang dimulakan dengan perkataan MAT. Panggilan ni biasa untuk lelaki.

Kalau yang perempuan pulak, Minah Rempit, Minah Tonggeng, Minah Ronggeng, Minah Gayut dan macam-macam lagi gelaran yang juga dimulakan dengan MINAH.

Tapi sedar atau tidak, Nabi s.a.w kita bernama Muhammad? Ibu baginda pula bernama Siti Aminah? Kita mungkin tidak sedar yang kita sebenarnya yang mula-mula menimbulkan perkataan yang sepatutnya boleh dianggap menghina agama kita. Tetapi disebabkan benda ni dah berlaku sejak dahulu, kita seolah-0lah terlupa akan hal ni..

Oleh itu, jika kita melihat penganut agama lain berkata sesuatu yang menyebabkan agama Islam kita tercabar, kita perlu sedar dahulu, siapa yang mulakan. Kalau kita mahu mereka menghentikannya, kita yang patut mulakan dahulu..

  • Muhammad=Mamat, Mad, Mat
  • Aminah=Ina, Mina, Minah.

"Salam Maulidur Rasul 2009, Mac"


p/s: Kalau ada yang kata, ia hanya nama, terpulang. Kalau ada yang kata, janganlah samakan nama tersebut dengan Nabi dan ibu baginda, terpulanglah.. Aku hanya tulis apa yang terlintas sahaja...





Layan....

6 ulasan:

~syaQuost~ berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
khairul anuar berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
sharol berkata...

salam pada K.A:

memang benar apa yang kau cakap tu... kita sedap2 je kata mat, minah... sedangkan nama2 tu singkatan daripada Nabi kita, Muhammad SAW dan ibu nabi kita....

semoga ada pihak berwajib dari Jabatan Agama Islam Malaysia supaya alert terhadap Agama Islam kita....

InsyaAllah....

salam Takzim sharol....

khairul anuar berkata...

berdasarkan komen2, nmpk sgt kes ni hanye sekadar di pinggiran... mmg yg setuju ia hanya kes kecil..

sharol, kite ni sape nk pggil suruh org atasan ikut ckp kite? kite boleh bg cadangan je...

hati besi berkata...

aah la..
aku pown br tahu~
tk bleh la nk pnggil name2 tue lagi...

khairul anuar berkata...

to hati besi: terpulang kat hati masing2 mcm mane nak nilai perkare tu...