Iklan

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Jumaat, 13 Mac 2009

Wudhu' Suami Isteri Tidak Batal Bila Bersentuhan?

Suatu hari, aku tanya sahabat-sahabat aku, adakah terbatal wudhu' suami atau isteri yang bersentuhan? Semua jawab dengan serentak dan spontan, "batal!". Aku tanya balik sebab apa batal? Dorang cakap, semua orang dah tahu perkara tu. Tanyalah sesiapa pun, jawaban yang sama tetap akan dijawab. ~BATAL~

Aku tanya perkara ni sebab aku ada terbaca hadith, maksudnya:

1)

Dari 'Aishah RA bahawa Rasulullah SAW menciumnya sedangkan baginda berpuasa dan baginda berkata, "Ciuman tidak membatalkan wudhu' dan tidak pula membatalkan puasa seseorang yang berpuasa" [Ishaq ibn Rahawih dan al-Bazzar]

2) Daripada ‘Aisyah R.’anha:

كُنْتُ أَنَامُ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَرِجْلَايَ فِي قِبْلَتِهِ فَإِذَا سَجَدَ غَمَزَنِي
فَقَبَضْتُ رِجْلَيَّ فَإِذَا
قَامَ بَسَطْتُهُمَا


Maksudnya: “Aku pernah tidur dihadapan Rasulullah S.A.W. dalam keadaan dua kaki-ku di hadapan kiblat baginda (dan baginda sedang menunaikan solat), lalu apabila baginda hendak sujud, baginda memegang kaki-ku, lalu akupun menarik kaki-ku (untuk membolehkan baginda sujud), apabila baginda bangun, aku lunjurkan semula dua kaki-ku tadi.” (HR al-Bukhari)


3)

Maksudnya: “Aku kehilangan Rasulullah S.A.W. pada suatu malam di tempat tidur-ku, aku meraba-raba mencari baginda, lalu dua tanganku tersentuh belakang kakinya, dan baginda di dalam masjid (sedang sujud menunaikan solat), kedua-dua kaki baginda itu ditegakkan, dan baginda membaca: “Ya Allah, aku memohon perlindungan dengan keredhaan-Mu dari kemurkaan-Mu, dan dengan kemaafan-Mu dari kemuerkaan-Mu.” (HR Muslim)

Aku agak keliru sekarang. Dari hadith-hadith ni membuktikan ia (bersentuhan) tidaklah membatalkan widhu'.

Kalau ia betul-betul boleh mebatalkan wudhu', beberapa persoalan akan timbul.

1) Bersalam selepas solat.

Macam mana suami dan isteri nak bersalaman selepas solat kalau wudhu' boleh terbatal? Ada orang akan cakap mereka perlu berlapik. Tapi tidakkah ia nampak seperti merumitkan keadaan? Bukankah hubungan suami isteri perlu dieratkan dan bukan dirumitkan?

2) Tidak menimbulkan syahwat.

Ada yang cakap, kalau tidak timbulkan syahwat tidak mengapa. Tapi kenapa ada pula acara membatalkan wudhu' ketika kahwin? Adakah semua bakal pengantin naik syahwat ketika mencium pasangan masing? Macam mana kalau si isteri sahaja yang tidak naik syahwat? Adakah dia juga terbatal wudhu'? Kenapa suami isteri perlu berwudhu' kalau bersentuhan jika ia tidak bersyahwat? Seolah-olah, terpegang je, BATAL. Wajib berwudhu'.

3) Memandikan jenazah

Macam mana nak memandikan jenazah suami isteri jika ia membatalkan wudhu'? Adakah perlu berlapik? Macam mana nak berlapik kalau air tidak dapat diratakan ke seluruh badan? Kalau ia tidak boleh, apa akan jadi pada jenazah-jenazah yang telah dimandikan oleh suami atau isteri ke atas suami atau isteri mereka? Adakah tidak sah "mandi" mereka? Adakah perlu dimandikan semula?

Aisyah r.a berkata:

Maksudnya:

“Sekiranya aku teringat lebih awal mengenai ungkapan Nabi s.a.w kepadaku dahulu, pasti aku tidak akan biarkan baginda dimandikan kecuali oleh para isterinya sahaja.” – Hadis sahih riwayat Abu Daud.

“Sekiranya engkau mati sebelumku, akulah yang akan menguruskanmu. Akulah yang akan memandikan engkau, mengkafankan engkau, mensolatkan engkau dan mengkebumikan engkau.” – Hadis sahih riwayat Abu Daud.

4) Suami atau Isteri yang sakit

Bagai mana suami atau isteri mahu mewudhu'kan suami atau isteri yang uzur jika ia boleh membatalkan wudhu'? Adakah perlu berlapik mewudhu'kan mereka? Jika timbul pula syahwat antara suami atau isteri, adakah perlu tunggu dahulu sehingga ia "surut"? Bagaimana pula waktu solat yang semakin berjalan?

Ada beberapa persoalan lagi yang terlintas, tapi bagi aku cukup ini sahaja sebab lagi banyak bertanya, lagi dekat kita dengan kaum Yahudi punya perangai, "banyak bertanya".

Ada tiga pendapat yang aku dapat cari dalam internet, diambil dari sebuah blog:

1) Hukum menyentuh kulit wanita membatalkan wuduk walau apa jua keadaan sama ada disertai nafsu, sentuhan biasa, sengaja, tidak sengaja atau lupa. Inilah pendapat yang dipegang oleh Imam al-Syafie r.h.

2) Menyentuh wanita tidak membatalkan wuduk secara mutlak sama ada bersyahwat atau tidak. Inilah pendapat yang dipegang oleh Imam Abu Hanifah r.h.

3) Sekiranya sentuhan itu disertai dengan syahwat, terbatal wuduk dan jika sebaliknya tidak terbatal wuduk. Pendapat ini dipegang oleh pengikut bermazhab Maliki dan Hanbali. Mereka semua lebih senang menghimpunkan (jamak) antara nas-nas yang warid.

Pendapat paling rajih (tepat) antara perselisihan ulama adalah pendapat kedua (Imam Abu Hanifah) setelah dikuatkan dengan perbuatan Nabi s.a.w yang tsabit di dalam sahih al-Bukhari, Muslim, al-Nasaai dan al-Baihaqi mengenai persentuhan antara baginda dan isterinya lalu terus menunaikan solat tanpa memperbaharui wuduk.

Sumber:



Wallahu a’lam B.S..





Layan......

8 ulasan:

~syaQuost~ berkata...

mandi wajib je terus...
lalalala~

komen diatas hanya palsu dan tipu semata-mata. ia hanye suke2

hati besi berkata...

guwe pown jadi biol pas dgr hujah2 anda..
hehehe

khairul anuar berkata...

to syak:

????

khairul anuar berkata...

to hati besi:

jom biol same2... hahaha

Tanpa Nama berkata...

mohon share!~ semoga Allah merahmatimu

qamstudio berkata...

Kenapa perlu batal.?? Sy setuju dgn komen diatas

qamstudio berkata...

Kenapa perlu batal.?? Sy setuju dgn komen diatas

خير الأنوار a.k.a kayrolldin berkata...

Konpius gak