VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Rabu, 21 Mac 2007

Khidmat Negara (national service) – tajuk yg pasti membuatkan penaje aku marah

Hari ni aku nak jadi pengulas plak. Tp bkn pengulas sukan. Sbbnyer, aku ni bkn minat sgt kat sukan. Tp, aku minat kat berenang. Aku bkn nak berlagak. Tp nak crite gak dgn pnuh riak. Aku reti berenang start umur aku 10 thn. Mmg lambat. Sbb mak ayah aku ni bkn berade sgt. Jadi, aku blajar renang pon kat lombong blakang umah aku. Itu pon sbb aku lemas mase tgh mandi. Hehehe. Ha, kan dah melalut jauh ni. Crite pasal nak jadi pengulas. Tp dah masuk bab2 hobli plak.

Cite-cite aku bknlah nak jadi pengulas tp nak jadi ahli perniagaan yg berjaye membeli syarikat penerbangan Singapore airlines (ni mmg cite2 aku dr lah bodoh! Bknnyer cite2 mase cikgu rosmah aku tanyer time aku darjah 1 dulu). Nanti snglah mak ayah aku nak pegi shopping kat KLCC. Ni nak pegi kedai pon kene buat mesyuarat keluarge sbb tkut baget lari. Senang ke nak beli syarikat penerbangan ni? Aduh!!! Kan dah melalut lg ni!!! Korang bkn nak tego!!! Aku kalo menulis suke sgt melalut. Sbb idea tu dtg mencurah-curah.

Aku nak jadi Pengulas Akhbar. Kenape? Tak percaye? Ko ingat aku suke mencarut jer ker? (kadang2 jer....butut lah.....) bapak aku mmg suke beli Harakah (aku pnah jumpe surat kabo name Marahkah. Klako. Hahah kaloko hahah). Tiap2 minggu aku bace. Banyak gak crite best. Banyak yg kite tak tau tp mmg berlaku dlm negare kite. Terutama skali, pasal rasuah, penyelwengan, dan macam-macam ada...eh macam-macam lg...

Mengikut Harakah bilangan 1331 keluaran 16-31 Mac 2007, muka surat 35, ade membincangkan dgn panjang lebar ttg Khidmat Negara atau dlm name dlm bahasa org putih adelah, national service. Korang nak tau kenape aku sentuh ttg khidmat negare ni? Sbb nyer, aku tengok budak2 skang hanyer tau name die je tp ramai yg tak tau sejarah die dan fungsin yer kpd negare. Korang ingat ikut suke2 je ke dorang buat bende ni? Saje nak abiskan duit negare? Baik dorang melabur kat dlm syarikat judi kalo saje2 je nak buat (melalut je aku ni).

Aku dah ubah sket petikan ni supaye jd pendek sket.

PLKN adelah program yg dibuat dlm bentuk latihan ketenteraan yg wajib atau secare sukarela ke atas rakyat sesuatu negare. Telah pon start sejak kurun ke-20 (skang ni kurun ke-21), membabitkan usia seawal kanak2 sehingga dewasa. Rate2 dlm umur 18 – 40 thn. Ini adalah utk menyatekan kewajipan dan tanggungjawab rakyat kpd negare. Bkn sume kene yer, ade yg lelaki shj. Ade yg due2 skali kene.

Antare negare yg amik bahagian dlm “menganjurkan” khidmat negare ini adelah:

1) Austria
2) Australia
3) Denmark
4) Jerman
5) Greece
6) Israel
7) Taiwan
8) Russia
9) Singapore
10) Korea Selatan
11) Sweden
12) Switzerland
13) Turki
14) New Zealand
15) Amerika Syarikat
16) Malaysia

Ini bermakne, hanye 16 dr 200 lebih negare kat dunia yg buat khidmat negare ni.

Penglibatan wanita
Hanye Malaysia dan Israel shj yg melibatkan penyertaan wanita di dlm khidmat negare dorang. Tp Israel lebih kpd memenuhi bhgian pentadbiran, kebajkan, dan kesihatan yg lebih bertaraf sukarelawan (lebih kurang mcm org gaji jerlah bile kuar nanti)

Matlamat
Tujuan utama adelah mempersiapkan muda mudi kpd ketenteraan yakni berkhidmat secare mutlak utk negare. Utk Malaysia dan Singapore, lebih menjurus kepada pembentukan perpaduan kaum dlm kepelbagaian etnik.

Tempoh latihan
Tidak tetap bg sesebuah negare. New Zealand mencatatkan tempoh pling lame. 3 thn tp jerman pling pendek, 9 bln.

Pengurusan
System adelah lebih terurus bg negare2 yg mmg mengiktiraf khidmat negare ni (kire yg otai2 dlm khidmat negare lah.)

Kelayakan
Meliputi kelayakan pelatih menyertai latihan sehinggalah kpd pemberian elaun kpd pelatih yg telah tamat latihan (maknenyer, bkn sume kene lah walopon dah terpilih. Elaun plak, kalo korang dah abis pon ttp diberi tp bergantung kpd kelyakan korang).Contoh:

1) Greece
Pengecualian kpd calon yg ade masalah kesihatan, anak sulung (sbg ketua kelaurge), bape kpd lebih 3 anak, dan duda yg membesarkan anak2 yg masih kecil.

2) Turki
Kalo masih belajar habiskan dulu blajar tu baru sambung khidmat negare tu.

Umur
Rate2 umur adelah dr 18 – 40 thn. Pling mude pelatih dr New Zealand, 14 thn.
Ok, ape pendapat korang ttg khidmat negare? Kejam? Zalim? Habis duit?

Pkir-pkir kanlah......

Tiada ulasan: