VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Khamis, 8 Mac 2007

Pendatang Asing Dengan Izin dan Pendatang Asing Tanpa Izin (Pro dan Kontranya)

Korang nak tau, kat malaysia ni ade lebih 1.6 juta pendatang asing yg bekerje kat malaysia. Tak kire lah dorang tu dpt keizinan atau tak dpt keizinan. Dorang bekerjer kat dlm pelbagai sektor. Ade yg jadi buruh, org gaji, kuli, dan paling popular, PELACUR.


Aku tulis mcm ni bkn ikut sedap mulut je tp KENYATAAN. Dijangkakan, pd 2010 nanti, angka die bleh mencecah sebanyak sebanyak 3 juta org!!! dasat nyer! Korang tak ngeri ker?

Dah mcm bilangan rakyat malaysia plak! Rakyat kite cume ade 24 juta org. Kalo campor ngan dorang ni, maybe jd dlm 28 juta org! fuyyo!!! Singapore yg kaye pon tak larat nak tanggung dorang ni sbb Singapore kecik jer, dlm 6 juta org jer. Lg pon Singapore ni kehabisan rakyat yg mude2. hahaha. Dorang tinggal yg tue2 je memenuhi segenap ruang pulau rampasan tu! Hehehe.

Paling femes pendatang asing kat malaysia ni dtg dr Indonesia. Yg lain Nepal, India, China, Bangladesh, dan lain2. entry kali adalah utk membincangkan dgn korang sume ttg perkare ni yg semakin dianggap remeh oleh rakyat malaysia sendiri.

Korang tau nak enjoy je ngan dunia fantasi korang. Padahal duduk kat malaysia! Patutnyer korang tau perkembangan semase tanah air. Bile ckp remaje skang dah semakin bodoh, MARAH! Tp korang yg menyebabkan org ckp cam tu.

Ape yg Pro tentang kedatangan Pendatang asing ni.?

1) Tenage dorang amat murah nilai nyer.

Spt kerje kat restoran. Aku dulu keje jadi waiter, dpt rm35 sehari. Kadang2 sampai rm50 sehari. Lebih kureng rm1000 sebulan. Tp, akak yg keje kat restoran sebelah ckp, gaji dorang rm800 sebulan. Tp kene tolak dlm rm150-rm200 utk pembayaran visa dan sebagainyer. It means, only about rm600 per month! kesian kan? Tp dorang ckap duit mcm tu bleh tanggung mulut 5 org anak2 makan kat Indonesia! That’s why dorang lg sng dpt keje.

So, lg bagus amik dorang ker?

2) Dorang ni rajin bekerja

Disebabkan dorang ni dah bese keje teruk2 kat kat negare dorang, itu tak jadi masalah bile dtg sini. Aku dulu mase keje sbg promoter, waktu masuk kul sepuluh pagi, tp kul empat ptg dah ketaq lutut! Lutut aku sensitive sket. Lutut anak org kaye kot? (harap2 jd kenyataan ler..) Akak sebelah aku stedy jer keje sampai kul sepuluh mlm. It means, 12 hours! Gilo apo!

So, lg bagus amik dorang ker?

3) Bukan Jenis Demanding (meminta-minta)

Aku pon tak tau le dorang ni ade perasaan ke tak. Bkn ape, bende ape yg aku akan tanyer kalo aku dpt keje adelah, GAJI or SALARY!!!!! Kalo gaji kureng dr rm600, sory. No money no talk ya! Jumpe lawyer aku! See you in court! (huh, perasan lg). Tp, Abang La (bangla) yg keje same ngan aku kt kilang kulit dulu, dah 2 bulan keje.

Jgn kate gaji pon tak tau brape, dah brape bln keje pon tak ingat! Asyik pegi blk kilang je. Surat khabar mane tau bace bhs melayu punyer kan? Sian sgt aku tengok. Yg die tau, nasik lemak sedap dan roti canah banjir! Ake pon ajar die mcm mane nak tanyer pasal gaji kat bos. Tp, blk2 aku yg kene tanyer kan sbb die takut bos marah die plak.

So, lg bagus amik dorang ker?

4) Dorang ni ,muke tebal cam bontot kuali yg masak kat kenduri kahwin kakak aku

Kalo korang pegi kat restoran PAK MAT (restoran melayu yg rate2 pekerje melayu a.k.a rakyat malaysia), cube korang try order. Mule2 waiter ni amik order dgn keadaan mesra ala-ala bob AF. Pas die blah aje, cube korang buat2 nak add some menu more. Cube panggil lg waiter tu. Mesti muke dah beubah.

Tak marah dan tak senyum tp buat muke cam budak sembelit nak kuar bijik taik kuning. Masam jer… lg satu, dorang ni tak bleh buat keje laju2 sbb masih berpegang kpd pepatah “biar pelanggan mencarut, asalkan bontot dorang tak ter kemut2” mase bwk lauk tu (ade ke pepatah ajaib ni?) Selain tu, dorang ni suke mengumpat sambil mengumpat gak (bkn buat keje pon).

Berbeda plak ngan pekerja asing yg keje kat Restoran Kari Kepala Ikan ni, (ceh, pengaruh indon yg kuat) kalo korang marah ker, tak puas hati ker, order banyak kali ke (cam makcik aku, suke sgt order roti canai sekeping2 sbb malu kat org kate nyer. Nanti org kate die mkn banyak.

Padahal kalo order die mesti gunekan name anak die. Publicity murahan budak tu dpt) dorang tak pnah tunjukkan muke manusia. Muke yg paling femes dorang dpt lakukan adelah muke tapir, biawak kene demam campak dan muke keldai yg termakan budu (sambil test mimik muke haiwan2 di atas).

Kesian je tengok. Terangguk-angguk jer. Tak tau le angguk paham ke atau angguk tak paham. Bapak aku pling suke time makan kat kedai mamak ni sbb bleh tunjuk status die yg demanding. Kalo buat mcm tu kat kedai Pak Mat, mesti kene flying kick tahap ke-8 dr Pak Mat and the waiters.

So, lg bagus amik dorang ker?

5) pembangunan kat malaysia semakin cepat.

Kalo nak harap org malaysia ni, PEMALAS SGT!!!! Sbb tu dorang ni lg best kalo di ambik keje. Org malaysia suke memilih keje. Berkire. Kedekut peluh masin tu. Aku rase kalo takde org indon kat malaysia ni, KLCC pon tak larat nak buat 5 tingkat. Ntah2, tak siap pon dinding die.

So, lg bagus amik dorang ker?

Aku de gak kontra nyer. Sbb2 nyer:

1) Ramai sgt dorang ni kat malaysia

Aku dah terangkan sket kat atas tadi. Selain tu, buat semak je dorang ni. Rakyat kite dah ckup ahli dah. Patutnyer dah abis keje balik je lah negare masing2!

So, nak simpan lg ke dorang ni?

2) Tak tau nak beze antare Malaysian, Foreigner, pelancong, atau pekerje asing

Sbb ape, ade satu kejadian yg berlaku kat dlm bas mase aku nak blik kolej minggu lepas. Aku naik bas metro. Konduktor bas ni habit die suke kutip tambang last2 minit. Selagi tak pnuh, selagi tu die akan buat derk je. Pastu mase ake tgh melangut dlm bas ni, die plak brenti mengejut kat tepi satu bustop. Btul2 pas tol. ‘Ape punyer bustop da ade kt tol ni’ carutku dlm hati sambil tergaru-garu ketiak yg basah. Kebetulan plak ade lah 5 makhluk yg aku amati muke dorang ni, dr jenis bangla. Mungkin pekerje kilang.

Nak dijadikan satu cerite, sume pkai baju kaler MERAH. Baju aku pon MERAH gak. Ye, diulangi sekali lg, kaler MERAH. Lahanat dan lahabau btul dorang ni. Buat malu aku je. Tp last2 aku buat derk je sbb org tak perasan sgr. TIBE-TIBE, sume duk kat sekeliling aku. 2 org duk blakng aku, 2 org dpn aku dan sorang sebelah aku! Cis!!!!!! Cis!!!!!

Dah mcm bas kilang bwk pekerje dah. Dah lah tinggal berape org jer muke Malaysian yg aku knal kat dlm bas ni. Itu pon sbb Malaysian ni jenis yg pendiam sbb takut ngan pekerje asing ni. Dlm keadaan kelam kabut, abg konduktor plak trus mintak tambang. Aku pon kelam kabut kuarkan duit. Mungkin sbb aku bwk rm50, die bleh dgn selambe nyer tanyer aku, “BAYAR SEKALI KER?” Kepale HO HO ko abg konduktor bus (kepale otak ko).

Ko tak perasan ke yg aku ni rakyat malaysia? Kan aku naik sorang je ni?????!!!!! Punyerlah kacak (mencarut lg sebanyak-banyaknyer dlm hati) aku ni bleh same kan ngan pekerje asing? Aku pon menjawab dgn manje2, “tak lah. Tak knal pon dorang ni bang.” “ye ker, ingatkan boria kampung pinang tadi! Hehe” balas abg bongok tu lg sambil tergelak-gelak khinzir pink yg manje2 cam fasha sandha tu. Sial je org ni! Nanti ko, aku report kat Jabatan buruh baru ko tau!! (nampak sgt cam pekerje asing)

So, nak simpan lg ke dorang ni?

3) Banyak kes sosial a.k.a maksiat berlaku

Btul ke sbb dorang ni? Mungkin btul. Mungkin tak. Tp banyak yg btul. Sesape yg masih nak lindungi dorang ni mmg busuk kangkang btul! Dah siang lg nak berspotlight. Dorang ni mmg banyak songeh! Ade yg datang sini sbg nak keje sbg org gaji tp pade mase yg same dorang buat keje sbg tukang urut (CONTOH). Tak kite lah urut sesape pon. Urut spontan ke, anak majikan ker, nenek majikan ke, SUAMI majikan ker, sume nyer same. TUKANG URUT. Lg satu suke bergaduh. Tak kire lah pasal ape pon. Pasal spender pon nak berbunuh-bunuh.

So, nak simpan lg ke dorang ni?

4) Kite ade ramai org yg berkualiti tp tak diberi peluang.

Kenape pandang bakat org luar jer? Spt, kere kat hutan disusukan tp anak akt rumah mati kelaparan.

So, nak simpan lg ke dorang ni?

5) Kite ramai penganggur

bglah dorang ni pekerjaan walopon mahal sbb dorang amat memerlukan pekerjaan. Bg lah peluang utk dorang menunjukkan bakat yg tenggelam tu.
Kalo korang rase entry ni best, puji bebanyak. Kalo rase tak best, jgn keji, tp mesej je kat aku. Aku sedia membace. Mane taku tak puas hati ker.

p/s: tu blum aku crite pasal artis luar yg kite agung2 kan

p/s: banyak lg point tp malam dah semakin larut…

p/s: thanks again to all silent reader.

p/s: korang bleh bg tajuk ape2 saje. Aku bleh kupaskan utk korang (kalo sesuaiiii….. <-- ckp style kak engku)

Tiada ulasan: