VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)

VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP)
VISIT KUALA LUMPUR @ RM299 (USD70 / GROUP) - click picture for more details

Selasa, 24 Februari 2009

Copy or Kopi?

Banyak blog yang aku jenguk sekarang ni, gaya penulisan dorang seperti tiada identiti masing-masing. Aku bukan cakap pasal arah tuju, jadi jangan bangkitkan pasal arah tuju sebab nanti aku pun terpalit sama. Muahahah..

Tapi gaya penulisan yang aku cakap takda identiti masing-masing tu adalah seperti:

  1. Meniru gaya penulisan orang lain.
  2. Cerita-cerita yang ditulis adalah lebih mirip kepada cerita dalam blog yang dibaca oleh mereka - macam tiru tapi diubah sedikit.
  3. Cerita tu ditiru bulat-bulat dari blogger lain.

Mungkin orang kata aku menyibuk baca blog orang tapi aku tak kritik pun dalam blog ko. Aku guna blog aku sendiri.

Lagi satu, rata-rata blogger muda yang baru naik ni, terlalu taksub dengan blog-blog agama yang mereka baca. Mereka rasakan ITULAH BLOG yang menceritakna perihal agama dengan TEPAT. Oleh itu, mereka pun mengulas tentang agama di blog mereka seolah-olahmereka yang tulis. Selepas tu, menyebarkan pula fahaman mereka.

Selain tu, mengambil bulat-bulat artikel dari akhbar online atau mana-mana blog sesuka hati, TANPA memaklumkan sumber berita atau artikel itu diambil.

Bagi aku, walaupun ikut suka koranglah nak buat blog macam mana, sebab tu blog ko. Tapi perlu diingat, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh terjelepuk ke tanah jua...

Layan....

2 ulasan:

SyahNURazni berkata...

hurm penah juga diingatkan oleh member bila suara niat untuk menulis blog dulu... thats why akak prefer untuk buat cerita akak jer... dari salin dan tampal jek... hurm... tapi akak stujuk la dik... kita nak buat pe pun kena fikir originality la... kan lebih best dan puas hati kalo tulisan kita tu adalah buah fikiran kita dan bukan org len...

Unknown berkata...

kalo kita buat tentang diri kita, org pun lebih suka baca sebab yg pnting, ori.

percayalah kata hati...